Het einde van het jaar nadert. En ook in 2019 voorzien we dat Duitsland het auto walhalla blijft. Wat bedoelen we hiermee? Simpel, de afgelopen jaren, decennium, zien we een stijgende trend, een opwaartse spiraal in het aantal auto import door Nederlanders van een Duitse auto naar Nederland. Er zijn hier een paar redenen voor die we hier kort aanstippen. In de eerste plaats immens prijs verschil. In de tweede plaats, aanbod, veel meer variatie en unieke modellen hier niet verkrijgbaar. Derde is dan betere versies van auto’s die hier ook te koop zijn van Duitse merken, want de Duitsers houden het neusje van de zalm voor zichzelf.
Een deel van de Nederlanders doet alles van A tot en met Z zelf. Een meerderheid besteed alles uit. Zelfs wanneer men de hele import uitbesteed is het nog veel goedkoper om een auto uit Duitsland te halen dan hier nieuw te kopen in eigen land. Pijnlijk, maar waar. Wanneer men zelf de auto importeert, zijn er een aantal stappen beschreven in dit blogbericht. Denk o.a. aan tijdelijk kenteken en kies voor betrouwbare dealers.
Een van de hoofdzaken om rekening mee te houden is de zogenaamde BPM. Deze belasting betaald men bij import van een auto. Maar deze is niet zoals andere belastingen waar je in 1 rechte lijn tot het eindbedrag komt en er geen meerdere wijzen zijn om te berekenen. Nee bij BPM zijn er meerdere methodes geoorloofd, die soms tot schokkende prijsverschillen kunnen leiden (bron). Het loont dus om hier een paar dagen aan te besteden of een professional in te huren want ook hier kunnen duizenden Euro’s bespaard worden wanneer men slim te werk gaat.
Al met al zien we geen veranderingen in de automarkt en kabinetsbeleid na prinsjesdag. We voorzien dat de huidige auto import trend alleen maar zal toenemen komend jaar.