Wanneer je gaat zoeken naar manieren om zuiniger te rijden kom je al snel uit bij elektrisch rijden. Met een EV kun je namelijk flink besparen op de kosten. Een elektrische auto is wel wat duurder in aanschaf en de autoverzekering. Het grote voordeel van elektrisch rijden is dat de auto heel stil is, je hem overal kunt opladen aan een laadpaal/laadstation, je er grote afstanden mee kunt rijden (tot wel 600 km op 1 oplaadbeurt) en je rijdt super zuinig. Het is dus goed voor het milieu en toekomstbestendig. In dit artikel geven we nog enkele tips voor mensen die een benzine auto rijden.
Rijden met een koude motor verbruikt meer
Een motor werkt optimaal wanneer hij al opgewarmd is. Een motor heeft typisch iets van 15 minuten nodig om warm te lopen. Dit effect is des te groter tijdens de wintermaanden, zeker als de auto buiten geparkeerd staat bij vriestemperaturen. Rijden met een koude motor kan makkelijk het dubbel verbruiken dan rijden met een warme motor. Een koude motor slijt bovendien ook sneller. Probeer rustig te rijden de eerste 15 minuten. Vermijd vooral hoge toeren. Laat de auto zeker niet stilstaand opwarmen alvorens te vertrekken. Je vertrekt beter onmiddellijk maar rijdt zeer rustig in lage toeren tot de motor opgewarmd is. Vermijd korte afstanden. Door de geringe afstand geraakt de motor niet opgewarmd. Indien mogelijk kan je enkele ritten over korte afstand combineren in één lange rit. Ga naar de slager, bakker en bank in één weg in plaats van 3 keer op pad te gaan. Dat bespaart je bovendien ook heel wat tijd.
Wanneer schakelen?
Een belangrijke factor in je brandstofverbruik is het moment waarop je schakelt. De gouden regel is: hoe rapper je schakelt hoe beter! Bij de autorijschool heb je waarschijnlijk geleerd om in trapjes van 20 km/u te schakelen. Van 0-20 km/u rijd je in eerste versnelling, 20-40 km/u in tweede, enz. Op die manier zou je bij 100 km/u naar de 5de versnelling schakelen. Dat is een goede manier om vlot op te trekken, maar qua energieverbruik is dat niet de meest efficiënte manier. Je motor kan immers heel wat meer aan. Probeer daarom al eerder te schakelen. Schakel bij voorkeur rond de 1500 toeren en geef maar lichtjes gas. Zo ga je maar heel geleidelijk versnellen, maar dat is in vele situaties in de stad of als je in de file staat voldoende. Je zal merken dat je op die manier al bij 60 à 70 km/u in 5de versnelling aan het rijden bent.
Schakelen bij lage toeren
Op tijd schakelen speelt geen grote rol in het brandstofverbruik van een goedkope elektrische auto. Wel bij een benzine of diesel wagen. Dit doe je bij voorkeur bij een toerental van 1500 à 2000 toeren. De werking van de motor is het meest rendabel wanneer hij een diep, brommend geluid maakt. Een hoog geluid dat je hoort bij hoge toeren, geeft aan dat de motor veel brandstof verbruikt. Te lage toeren draaien is echter ook niet goed, dan gaat de motor haperen. Typisch heeft een motor 1100 à 1200 toeren/min nodig om de motor vlot te laten draaien. Je rijdt dan ook best rond de 1500 toeren/min om zo weinig mogelijk brandstof te verbruiken.
Terugschakelen op de motor
Wanneer je terugschakelt op de motor rijd je gratis! De energie die nodig is om je motor draaiende te houden wordt gehaald uit het afremmen van de auto. Op dat moment verbruik je dus niets. Wanneer je om af te remmen simpel ontkoppelt en op het rempedaal drukt, dan is er energie nodig om de motor vlot draaiende te houden. Nog erger, om de auto af te remmen wordt de energie die je zonet hebt opgewekt door op te trekken tijdens het remmen omgezet in warmte.
Vermijd de eerste versnelling, rijd zo veel mogelijk in de hoogste
Probeer zo min mogelijk in eerste versnelling te rijden. De eerste versnelling is afgesteld om vlot te kunnen vertrekken maar gebruikt heel wat meer brandstof dan de hogere versnellingen. Een auto verbruikt het minst in de hoogste versnelling. Nog sterker: de meest zuinige manier van rijden is in principe de laagste snelheid waarin je in 5de (of 6de of 7de in sommige wagens) versnelling kan rijden terwijl de motor toch vlot blijft lopen. Die snelheid ligt voor de meeste kleinere tot middelgrote wagens rond de 80 km/uur.